Recensioner

Här finner ni några av de recensioner jag skrivit det senaste.

HBT Speglat i litteraturen av Dodo Parikas
BTJ Förlag 2009 - Svenskläraren nr 4 - 2010

Hur HBT-personer gestaltats i litteraturen
Att påstå att HBT Speglat i litteraturen är en omfångsrik bok är en underdrift, oavsett om man talar om dess innehåll eller faktiska tjocklek. På de nära 470 boksidorna ryms inblickar och reflektioner av långt över 100 verk som skildrar eller behandlar kärlek och sexualitet mellan personer av samma kön. Förkortningen HBT står som bekant för homo- och bisexuella samt transpersoner och Parikas urval av undersökt litteratur är personlig, utan ambitionen att vara heltäckande. Detta medför att vissa författare saknas helt men HBT Speglat i litteraturen är inte en litteraturhistorisk bibliografi utan fokus ligger på hur ämnet speglats i litteraturen, snarare än en strikt kronologisk kartläggning. Det gör han bland annat genom att placera in författare och verk i en så korrekt kontext som möjligt för att se vilka reaktioner som följde och vilka konsekvenserna blev. På så sätt får Parikas subjektiva urval både bäring och relevans.

Oavsett vetenskaplig ambitionsnivå ligger bokens upplägg närmare uppslagsverkets än det skönlitterära. Detta är med andra ord inte en bok man läser från pärm till pärm utan den lämpar sig bättre för nedslag i någon av de många och målande beskrivna kategorierna. Uppdelningen sker i två huvudkategorier. I fiktion arbetar sig Parikas från 1930-talet och fram till dags dato och fokus ligger på svensk och nordisk fiktion men även en del översatt litteratur granskas. I facklitteratur återfinns rubriker som Identitet och komma ut-process genom årtiondena, Om manlighet och bögskräck och Barn i regnbågsfamiljer. I varje kapitel presenteras ett antal titlar genom en kort resumé av innehållet eller handlingen, något som kan spoliera framtida läsning och som författaren också ber om ursäkt för. Resumén är dock nödvändigt för den vidare diskussionen av mottagande och påföljande analys. Parikas egna kommentarer är oftast korta, vassa och mitt i prick och han låter ofta utdrag ur recensioner och samtida uttalanden om verket ta den största platsen. Dodo Parikas har i över 20 år skrivit för olika gaymedier i Sverige och på så sätt kommit i kontakt med många av de medverkande. Flera av dem lämnar också vidare lästips på böcker som påverkat dem i sitt författande.
Dodo Parikas väljer att granska sitt ämne från flera olika vinklar och en vekligt intressant reflektion är hur lesbiska och bögar framställs inom bland annat genren kriminalromaner. Är det en slump att flera lesbiska kvinnor som förekommer ofta har trassliga privatliv eller att en kraschad homosexuell kärleksaffär skapar en mördare? Utan pekpinnar men med en initierad blick belyser författaren bilder som var för sig inte sticker ut
nämnvärt men tillsammans bildar tänkvärda samband.

Parikas avdramatiserande förhållningssätt och stora kunskap i ämnet gör HBT Speglat i litteraturen både informativ och underhållande. Den är en källa till kunskap och fördjupning om HBT litteratur, vare sig det gäller genren eller karaktärernas läggning. Den är en välkommen presentation av ett litterärt område som förtjänar fokus och som förhoppningsvis hittar sin väg till många skolbibliotek

Biblioteket i Fokus Nr 2/2011

Härjat och bränt av Wells Tower - Brombergs Bokförlag

Wells Towers novellsamling Härjat och bränt tar avstamp mitt i det moderna Amerika. Men det är inte det stereotypa och lyckade Amerika vi får möta utan ett betydligt mera vardagligt och grått samhälle i limbo. Förutom ett känsligt porträtt av en ung kvinna fast i tonårens kvalfyllda tillvaro är karaktärerna oftast män i medelåldern. Någon har flytt staden och ett äktenskap på glid, en annan vill försonas med sin bror men fortsätter att bete sig som en skitstövel, en tredje gör sin exfru en tjänst och åker på stryk. Det gemensamma för berättelserna är att de utspelar sig mot en obehaglig fond av likgiltighet. Att ingen kommer ta emot dig om du faller, snarare tvärtom.
Detta faktum är något som succesivt smyger sig på ju längre in i boken man kommer. Genom sina personporträtt och situationer tecknar Wells en bild av ett samhälle som tappat tron, på sina medmänniskor och på systemet.  Ett diffust hot lurar hela tiden i bakgrunden och går från nedtonat till rena övergrepp i novellen På tivolit.
Titelnovellen Härjat och bränt, som författaren placerat sist i boken, är samlingens höjdpunkt och skiljer sig inte bara i fråga om plats utan även i tid. Den utspelar sig i Norden, någon gång under vikingatiden. Att slåss och plundra är ett måste, en verklighet alla måste leva med, även de blodtörstigaste av vikingar. Den ena dagen är du kung och plundrar och bränner byar, den andra ett offer då du själv utsätts för samma behandling. En ohållbar tillvaro för alla. Kontrasten novellerna emellan blir slående och effekten dröjer sig kvar.
Kanske vill Tower i Härjat och Bränt visa att tiderna ändras men inte människans natur. Hoten är desamma, bara i annan form. Det är också en novellsamling som handlar om människor i utsatta situationer. Oavsett författarens intention är det ett mycket skickligt gestaltat brottstycke nutida Amerika.
Mathias Löf
Läs recentionen på Bif:s hemsida här

Biblioteket i Fokus Nr 2/2011

En mörk välsignelse - Dennis Lehane. Albert Bonniers Förlag
Dennis Lehane har en förmåga att skapa historier med långa livscykler. Både som litterära upplevelser i läsarens medvetande och som uppmärksammade storfilmer. Romanen Rött regn filmatiserades av Clint Eastwood under namnet Mystic River och belönades med två Oscars statyetter och Shutter Island gick på bio förra året med Leonardo Di Caprio i huvudrollen. Även författarens senaste bok är del av något större då den tar vid 12 år efter att detektivparet Patrick Kenzie och Angela Gennaro återfört en försvunnen flicka till sin mor i Gone, baby gone (Även den filmatiserad).
Vardagen har kopplat ett hårt och obekvämt grepp om Kenzie och Gennaro då den numera 16-åriga flickan ännu en gång försvinner. Detta startar en känslomässig lavin inom Kenzie som återigen, mot bättre vetande, ställs inför en situation där moral och verklighet inte är förenliga.
Lehanes styrka ligger i intrigbyggandet. Saker och ting får ta tid och är sällan vad de först utger sig för att vara. Handlingen kan vara oförutsägbar och ta drastiska vändningar men utan att tappa fokus på huvudintrigen. Läsaren kan därför lugnt fördjupa sig i de många egensinniga karaktärer som befolkar verket utan att riskera att tappa tråden. Genom hela romanen hålls tempot ständigt uppe, även då till synes ovidkommande sidospår utforskas. Detta är en effekt av författarens på ytan hårdkokta berättarstil som bottnar i Lehanes förmåga att göra det svåra enkelt. En litterär egenskap som inte många inom den moderna deckarlitteraturen behärskar. Även flera moraliska frågeställningar vävs naturligt in i handlingen och gör En mörk välsignelse till en mångbottnad och högst läsvärd kriminalroman.
Mathias Löf

Biblioteket i Fokus Nr 1/2011.

Skulle jag dö under andra himlar – Johannes Anyuru. Norstedts Förlag

Skulle jag dö under andra himlar är poeten Johannes Anyurus romandebut och är bitvis bländande. Skulptören Francis befinner sig i en själslig exil framtvingad av bortgångna vänner, droger och oförmåga att finna den rätta.  Under en visit i Madrid träffar han Nina och kanske är hon den som slutligen når igenom, som kan få honom att älska igen.
Romanens centrala tema är sökande. Om det så är efter något att tro på, någon att älska eller efter ett förhållningssätt till det förflutna är det den stora drivkraften för Francis och övriga inblandade.
I bokens kortare poetiska stycken uttrycker sig Anyuru gång på gång med hypnotiserande formuleringar som tvingar läsaren att stanna upp och andas. I de längre textmassorna saknas ibland denna skärpa och kapitlen tenderar bli tunga och svårpenetrerade.
Men helheten känns som både oro i magen och som välbehagsbubblor i blodet. Det är en roman som man gärna viker hörnen i för att snabbt kunna hitta dess inneboende lyrik.

Mathias Löf