lördag 18 juni 2011

IKEA, Sveriges nya litterära smakdomare?

Det har talats mycket och upprört om IKEA och dess grundare Ingvar Kamprad det senaste. Avslöjandet att Ingvar via företag runt om i Europa förskansat sig astronomiska summor pengar ruckade på den bild många av oss vill ha av företaget som möblerat våra liv. Lager på lager av moraliska betänkligheter läggs på hög och Ingvar själv väljer att inte kommentera.

Det är mitt i detta tumult jag plötsligt upptäcker en ny och helt oväntad sida av IKEA. Jag är på besök med familjen i IKEAs varuhus i Bäckebol på Hisingen då jag till min stora förvåning och ohämmade glädje finner en bok av den nyligen bortgångne poeten och konkretisten Bengt Emil Johnson på en hylla i köksavdelningen. Där, ovanför ett låtsas-kök för barn som min dotter uppehåller sig vid ligger diktsamlingen Om öster.
Detta tunna verk med bland annat fågeldikter är nästan osynligt högst upp på en trave med massinköpta böcker som brukar fylla IKEAs olika bokhyllor runt om i varuhuset. Att detta verk inte passar in bland storsäljarna och hyllvärmarna är kanske orsaken till att det fångar min blick. Efter att ha försäkrat mig att det verkligen är en äkta Bengt Emil genom att öppna och bläddra i den fylls jag av glädje och förundran. Är det en medveten strategi av IKEA att placera ut kvalitetslitteratur i sina varuhus och varför valde de då köksavdelningen? Är köket som räknas som hemmets hjärta även själens hemvist? Där alla sinnen kan vila och kraftsamla? Och vad kan jag förvänta mig att finna bland sofforna eller i sovrummen? Jag får lätt svindel och lägger försiktigt tillbaka boken högst upp på boktraven. Utan en ledtråd och mitt under pågående debatt om Ingvars affärer smyger IKEA obemärkt in kulturen i allas vårt gemensamt möblerade vardagsrum utan minsta förvarning. Lika självklart och naturligt som värmeljusen vid kassorna ligger det modernism i köksavdelningen. Självklart är det så.
På vägen ut möter jag en ur den gulklädda personalen och utdelar en diskret och gillande nick. Han hejar glatt tillbaka och jag vet att han förstår att jag förstår. Ett kulturellt utbyte som inte behöver formuleras. Bara litterärt samförstånd i skarven mellan säng- och köksavdelningen en eftermiddag i maj.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar